Tavlemøder

En effektiv måde at følge op på virksomhedens daglige drift og performance (KPI’er / Key Performance Indicator) er implementering af daglige tavlemøder. Mødet afholdes typisk stående og på max. 10 minutter dagligt på et bestemt tidspunkt.

 
Møderne bidrager til at medarbejderne får en fælles forståelse for aktuel driftsstatus, processer og arbejdsgange. Der sikres at alle er velinformerede om dagens opgaver og møderne afhjælper spild som følge af dårlig koordinering og manglende information.

Hvordan fungerer tavlemødet

Medarbejderne indenfor det pågældende område mødes stående foran en tavle. På tavlen er angivet fokusområder indenfor ‘Sikkerhed, Kvalitet, Levering, Lager og Effektivitet’, hvor relevante målinger opdateres dagligt. Der gøres status på de foregående 24 timer og herefter planlægges de næste 24 timer.

 

Formålet med tavlemødet er at alle medarbejdere er velinformerede og koordinerede, eventuelle problemstillinger prioriteres, og der igangsættes nødvendige aktioner. Er der behov for længere diskussioner afholdes der et separat møde.

 

 

Processen forbedres

Ved brug af tavlemøder optimeres arbejdsprocesserne. Ved fælles fokus og drøftelse af, hvorfor der for eksempel leveres for sent, vil det synliggøres, hvor i processen det går galt. Tavlen vil fx vise, at leverandør X ofte leverer for sent, og derfor forsinkes virksomhedens produktion. Det er herefter muligt at foretage korrigerende aktioner for at optimere leverandørens fremtidige leveringer.

 

I løbet af få måneder vil medarbejderne blive eksperter i at håndtere processens udfordringer. Dette bevirker, at udfordringerne i løbet af overskuelig tid bliver mindre og mindre, fordi de løses hurtigt, og løsningerne integreres i driften.

 

I takt med, at udfordringerne løses, kan tavlen indrettes efter evt. andre udfordringer i processen.

Eksempler på relevante målinger

 

  • Er alt ordrebekræftet inden for aftalt tid?
  • Er alle varer leveret som aftalt med kunden?
  • Er alt faktureret løbende?
  • Er der overskredne bekræftede indkøbsleverancer?
  • Er der overskredne bekræftede produktionsordrer?
  • Er der overskredne bekræftede salgsordrer til kunderne?

 

Ved at drøfte de målinger der skaber udfordringer, kan der tages de nødvendige aktioner. Der skal kun være målinger på tavlen der skaber værdi, så en løbende justering af tavlens indhold er nødvendigt.

 

Darwin Consult tilbyder at hjælpe med at definere og implementere tavlemøder. Ring gerne for en uforpligtigende dialog.

    Læs mere om Darwin Consults ydelser:

model procesoptimering vare-masterdata lagerstyring supply-chain sop tavle
model proces-optimering vare-masterdata lagerstyring supply-chain sop tavle